Beste
mensen,
We
zijn inmiddels weer een eind op streek in het nieuwe jaar.
Er is veel gebeurd en geregeld, met name in de keuken. Helaas
is deze enigszins gemankeerd opgeleverd, maar door de huur
van de tafels konden we toch aan de slag. De logistiek voor
het eten met tafelHOOFDEN - we vergeten even de term tafeloudsten
omdat dat voor verwarring zorgde - loopt goed, het tempo
zit erin en de eerste groep heeft ook al gekookt.
Moeders
De
terechte kritiek van de moeders van de Oleander op de lange
loopafstand naar het Stekgebouw is in een gesprek met Wim,
Janny en mij productief opgepakt. Er zijn nu veel meer moeders
bij de ondersteuning betrokken. In de speeltuin loopt het
nog niet helemaal omdat de faciliteiten wat achterblijven,
zoals de wasmachine. Maar we proberen dat zo snel mogelijk
te verhelpen. Soms komt er nog een ouder klagen dat zijn
of haar kind niet hoeft te eten. In praktijk blijkt een
goed gesprek waarin uitgelegd wordt waarom er wordt gegeten
en hoe het hele project in elkaar zit, voldoende om ze zelfs
weer enthousiast te maken. Hieruit blijkt eens te meer dat
communicatie de basis voor de participatie is.
Stagiairs
Wat betreft de stagiairtrajecten zijn we aanzienlijk opgeschaald:
er zijn 9 nieuwe stagiaires pedagogiek van de HRO die aan
groepen zijn verbonden. Zij hebben de eerste reeks sociogrammen
gemaakt en zijn nu ook met de keuken bezig: regelen, ondersteunen
en leerlingen interviewen. Ook zijn er keukenstagiairs van
Zadkine ingezet. Inmiddels zijn ze ook al op de Mare begonnen
met de 1-meting voor de eurofittest. Deze wordt binnenkort
ook weer bij ons afgenomen. Marvin coordineert dit alles
uitstekend.
Ook zijn er nu MBO stagiairs in de keuken . Dat is een proces
op zich waar veel energie in gaat zitten, omdat ook zijn
moeten begrijpen dat dit een groepsproces is waarin iedereen
de ander respecteert. De samenwerking met de moeders kan
wat beter en daar werken we aan.
Financiën
In de vakantie en de maanden erop heb ik het boek over dit
project geschreven: Woorden als daden. (420 pp.). Bloed,
zweet en tranen. Een enorme pil met veel achtergrond info.
Ik heb besloten de opbrengsten van het boek geheel ter beschikking
van de school te stellen om een buffer te vormen. De verkoopstructuur
heb ik zo ontworpen dat het maximale verkoopbedrag op een
speciaal voor de school geopend rekening nummer wordt gestort:29,90
euro als je het bij mij besteld, 20 euro bij de uitgever
Japsam en 10 als je het in de winkel koopt. Door mijn netwerk
en de vele lezingen die ik over de projecten geef te gebruiken,
staat er inmiddels een bedrag van 14.000 euro uit dat geheel
ten goede komt van de school.
Opschalen van mijn werkzaamheden
Nu begrijpen jullie mischien beter waarom jullie me dit
jaar iets minder zien. Allereerst zijn twee lijnen zelfstandig
geworden - filosofie en judo. Ik hoef alleen de logistiek
in de gaten te houden . Alle aandacht gaat nu uit naar de
tuinen en de keuken. Ook daar zijn grote bedragen mee gemoeid
en die moet ik binnen zien te halen. Totaal iets van 50.000
euro. Dat vergt veel netwerken. Maar door het boekbedrag
hebben we nu een goede buffer. De toevoeging van gerrit
Rouwkens aan het team is een aanwinst. Het ontlast ook Bert
enigszins zodat deze zich meer op het lesprogramma kan richten.
Informatie
Er is nu heel veel info over het project voorhanden. Iedereen
die er over hoort is enthousiast. Het boek is inmiddels
beschikbaar en de samenvatting is al aan jullie uitgedeeld.
Daarnaast is er een wetenschappelijk verslag van het Verwey
Jonker Instituut (88 pp.) en een deeldocumentaire over het
eerste jaar van documantairemaker Rob Schröder.
Iedere docent en stagiair krijgt een samenvatting. Het boek
en de wetenschappelijke verslagen liggen bij Wim en Jannie.
Als de docu vermenigvuldigd kan worden kan deze later ook
verspreid worden. Omdat de opbrengsten van het boek van
belang zijn om allerlei kosten te dekken wordt de boeken
slechts sporadisch uitgedeeld. Iedere euro is
immers welkom.
Totaaloverzicht
opzet 2009-2010
Lijn |
Coördinator |
Streefdoel
zomer 2010 |
Judo |
Daisy |
Stadskampioenschappen |
Filosofie |
Izaak |
Debatwedstrijden |
Kook |
Ralph |
Kooksmaaklessen
bovenbouw |
Eco |
Bert |
Realisering
5 tuinen en groot Wanitaproject |
|
Gerrit |
|
I. Judolijn
De
judo lijn is in het 1e jaar opgetuigd en loopt. Daisy runt
de lessen nu alleen zonder stagiaire. De einddoelen voor
dit schooljaar zijn: Examens in februari, School- en stadskampioenschappen
in juni 2010.
II. Filosofielijn
De filosofielijn is eveneens ingezet en loopt. Twee docenten
vanuit de stage van vorig jaar - Izaak en Leonie - geven
nu les in groepen 7 en 8. Er is een nieuwe stagiaire (Carolien).
Wouter Pols evaluaeert samen met Wim periodiek. Izaak heeft
echter aangegeven dat hij in 2010 moet afstuderen. We zijn
met een nieuwe docent bezig. Het einddoel voor dit schooljaar
is: Meedoen aan de stedelijke/landelijke debattoernooien.
III.
Kooklijn
-
Ondanks alle problemen met de oplevering eten vanaf de derde
week van oktober 2009 250 leerlingen 4x per week op twee
locaties: Stek (150) en Speeltuin (100).
- Om de speeltuin te bedienen is er een bakfiets voor de
catering aangesc haft die gefinancierd is door PriceWaterhouseCoopers.
- Kok Ari is er mee opgehouden. Kok Willem draait vanaf
eind oktober mee. Er zijn een achttal stagiairs van Zadkine
en twee nieuwe moeders aan de Stekkeuken en een viertal
aan de Oleanderkeuken verbonden.
- Groep 6 heeft aangegeven te willen koken. Ralph is daarmee
aan de slag gegaan en het liep fantastisch.
- Meneba levert nu maandelijks het meel en met Quaker Oats
proberen we het in december rond te krijgen.
- Na een maand draaien op de Putsebocht is het gelukt de
docenten vrij te stellen van begeleiding. Er wordt naar
gestreefd om dit miden december in de Oleander te realiseren.
- De tafels zijn er nog niet maar na veel gesprekken komen
ze nu volgende week. Eindelijk kunnen we dan met de sponsoring
beginnen die 30.000 euro moet opleveren. Ik coördineer
dit met Marvin en Meneba heeft toegezegd dit te faciliteren.
Het ligt in de bedoeling jaarlijks 20 tafels à 1500
euro per tafel te regelen. Een bedrijf kan dan 5 mensen
inschrijven. Deze krijgen een 5 gangen maaltijd, een lezing
van mij, presentatie van Wim en twee boeken en een docu
mee naar huis. Opbrengst: 30.000 euri. Daarmee kunnen de
eetkosten gedekt worden.
- We gaan contact opneemen met het Zilveren Kruis xdie eetprojecten
siubsidieert om de continuiteit na drie jaar te garanderen.
Het
uitrollen van de eet/kooklijn is een enorme inspanning geweest
en had zonder jullie niet gelukt. Josta en Miranda hebben
het sinds kort daadkrachtig overgenomen waardoor op den
duur alles strucrtureel beter gaat lopen. Door deze ondersteuning
kan alles enorme sprong maken. Dank daarvoor.
IV.
Infrastructurele invoeging van de ecolijn
Vorig
jaar is er weinig met de tuinen gebeurd. Met name de Stokroostuin
blijkt door de rommelige indruk en het niet nakomen van
beloften bij de buurt moeilijk te liggen. De aanpak dient
nu daadkrachtiger te zijn. Het gaat totaal - los van de
productietuin - om 800 m2. Bij de uitrol van de ecolijn
gaan we er van uit dat leerlingen bij de gehele ontwikkeling
betrokken worden en uiteindelijk hun bevindingen in een
gezamenlijk Wanitaproject vastleggen, verbinden en doorgeven.
Vorig jaar hebben we ons op de energie gericht, nu wordt
er op de onderlinge samenhang van groente, kruiden, bloemen
en energie gefocust.
De tuinen krijgen elementaire namen: water,
lucht, vuur en aarde. De schooltuinen worden niet opgegeven,
maar worden vergroot en tot productietuinen voor de keuken
omgevormd. Groepen 7 worden daaraan verbonden. Groepen 6
en 8 worden over de buurttuinen verdeeld. Zij zijn al aan
de slag gegaan met Bert en Gerrit die voortvarend te werk
gaan. Er is een flinke subsidie binnengehaald (20.000) om
de tuinen uit te rollen.
Ik ga me op de Stek tuin richten voor alternatieve energie
opwekking: een windmolen, zonnecollectoren, biobakken en
mosdaken. Dat moet zichtbaar worden voor de wijk en de energieopwekking
moet geregistreerd kunnen worden. Eneco, het Ministerie
voor Landbouw en Veeteelt en wethouder Lamers worden hiervoor
benaderd. Er is al contact met het Wageningse Alterra dat
met Groenprojecten in Rotterdam actief is.
Het allereerste belang voor nu is echter zichtbaarheid voor
de buurt en focus voor de leerlingen. De kwalitatieve inhoud
van de tuinen voegt zich naar deze doelstellingen. Voor
de inbedding in de school zijn de volgende vragen leidend:
1) Hoe kunnen we de bovenbouw structureel op de ecolijn
focussen?
- Groepen 7 gaat de productietuinen runnen, die aan de keuken
worden gekoppeld.
- Groepen 6 en 8 van de Oleander nemen de Stokroos en Heide
voor hun rekening
- Groepen 6 en 8 van de Putsebocht registreren de Stek en
schooltuin
2) Hoe kunnen we de bovenbouw aan de midden- en onderbouw
verbinden?
- De groepen leggen samen met de coördinator de tuin
aan en registreren wat er opkomt, groeit of gebeurt in logboeken.
De logboeken worden vervolgens op de schoolsite gezet die
in de loop van november klaar is. Hassan is hier mee bezig.
3)
Hoe kunnen we de onderlinge communicatie versterken?
-
Deze verslagen kunnen aangevuld worden met fotos en
filmpjes die in afzonderlijke projecten kunnen worden uitgewerkt
en in het afrondende Wanitaproject worden opgenomen.
- De bovenbouwgroepen kunnen de middenbouw en onderbouwgroepen
informeren en begeleiden.
Groep |
Tuin
|
Vorm |
coördinatie |
oplevering |
lessen |
|
project |
|
|
|
|
6 |
Stokroos Lucht |
Kruidentuin
|
Bert |
|
|
|
Putsebocht
Aarde |
Bloemen |
Janine
|
|
|
7 |
Productietuinen |
Groenten |
Gerrit |
|
|
8 |
Heide
Water |
Ecosystemen
|
Bert |
|
|
|
Stek
Vuur |
Energietuin |
Henk |
|
|
Dit
gaan we vanaf januari 2010 proberen te realiseren.
Kortom, we mogen tevreden zijn met wat we tot nu toe hebben
bereikt. Het is en enorme klus voor iedereen. Ik ben me
terdege bewust van het feit dat iedereen er telkens een
schepje op moet doen maar ik hoop dat we elkaar kunnen blijven
steunen. Soms is de druk iets te hoog en valt er wel eens
een verkeerd woord. Als ik me daaraan schuldig heb gemaakt,
vergeef me.
Henk
Oosterling