Info: Project Fysieke Integriteit

Schoolbrief nr.5

Onderwijsbrief 2 november 2009





Beste mensen,

We zijn inmiddels weer een eind op streek in het nieuwe jaar. Er is veel gebeurd en geregeld, met name in de keuken. Helaas is deze enigszins gemankeerd opgeleverd, maar door de huur van de tafels konden we toch aan de slag. De logistiek voor het eten met tafelHOOFDEN - we vergeten even de term tafel’oudsten’ omdat dat voor verwarring zorgde - loopt goed, het tempo zit erin en de eerste groep heeft ook al gekookt.

Moeders

De terechte kritiek van de moeders van de Oleander op de lange loopafstand naar het Stekgebouw is in een gesprek met Wim, Janny en mij productief opgepakt. Er zijn nu veel meer moeders bij de ondersteuning betrokken. In de speeltuin loopt het nog niet helemaal omdat de faciliteiten wat achterblijven, zoals de wasmachine. Maar we proberen dat zo snel mogelijk te verhelpen. Soms komt er nog een ouder klagen dat zijn of haar kind niet hoeft te eten. In praktijk blijkt een goed gesprek waarin uitgelegd wordt waarom er wordt gegeten en hoe het hele project in elkaar zit, voldoende om ze zelfs weer enthousiast te maken. Hieruit blijkt eens te meer dat communicatie de basis voor de participatie is.
Stagiairs

Wat betreft de stagiairtrajecten zijn we aanzienlijk opgeschaald: er zijn 9 nieuwe stagiaires pedagogiek van de HRO die aan groepen zijn verbonden. Zij hebben de eerste reeks sociogrammen gemaakt en zijn nu ook met de keuken bezig: regelen, ondersteunen en leerlingen interviewen. Ook zijn er keukenstagiairs van Zadkine ingezet. Inmiddels zijn ze ook al op de Mare begonnen met de 1-meting voor de eurofittest. Deze wordt binnenkort ook weer bij ons afgenomen. Marvin coordineert dit alles uitstekend.
Ook zijn er nu MBO stagiairs in de keuken . Dat is een proces op zich waar veel energie in gaat zitten, omdat ook zijn moeten begrijpen dat dit een groepsproces is waarin iedereen de ander respecteert. De samenwerking met de moeders kan wat beter en daar werken we aan.
Financiën

In de vakantie en de maanden erop heb ik het boek over dit project geschreven: Woorden als daden. (420 pp.). Bloed, zweet en tranen. Een enorme pil met veel achtergrond info. Ik heb besloten de opbrengsten van het boek geheel ter beschikking van de school te stellen om een buffer te vormen. De verkoopstructuur heb ik zo ontworpen dat het maximale verkoopbedrag op een speciaal voor de school geopend rekening nummer wordt gestort:29,90 euro als je het bij mij besteld, 20 euro bij de uitgever Japsam en 10 als je het in de winkel koopt. Door mijn netwerk en de vele lezingen die ik over de projecten geef te gebruiken, staat er inmiddels een bedrag van 14.000 euro uit dat geheel ten goede komt van de school.

Opschalen van mijn werkzaamheden

Nu begrijpen jullie mischien beter waarom jullie me dit jaar iets minder zien. Allereerst zijn twee lijnen zelfstandig geworden - filosofie en judo. Ik hoef alleen de logistiek in de gaten te houden . Alle aandacht gaat nu uit naar de tuinen en de keuken. Ook daar zijn grote bedragen mee gemoeid en die moet ik binnen zien te halen. Totaal iets van 50.000 euro. Dat vergt veel netwerken. Maar door het boekbedrag hebben we nu een goede buffer. De toevoeging van gerrit Rouwkens aan het team is een aanwinst. Het ontlast ook Bert enigszins zodat deze zich meer op het lesprogramma kan richten.

Informatie

Er is nu heel veel info over het project voorhanden. Iedereen die er over hoort is enthousiast. Het boek is inmiddels beschikbaar en de samenvatting is al aan jullie uitgedeeld. Daarnaast is er een wetenschappelijk verslag van het Verwey Jonker Instituut (88 pp.) en een deeldocumentaire over het eerste jaar van documantairemaker Rob Schröder.
Iedere docent en stagiair krijgt een samenvatting. Het boek en de wetenschappelijke verslagen liggen bij Wim en Jannie. Als de docu vermenigvuldigd kan worden kan deze later ook verspreid worden. Omdat de opbrengsten van het boek van belang zijn om allerlei kosten te dekken wordt de boeken slechts sporadisch ‘uitgedeeld”. Iedere euro is immers welkom.

Totaaloverzicht opzet 2009-2010

Lijn Coördinator Streefdoel zomer 2010
Judo Daisy Stadskampioenschappen
Filosofie Izaak Debatwedstrijden
Kook Ralph Kook’smaaklessen bovenbouw
Eco Bert Realisering 5 tuinen en groot Wanitaproject
Gerrit

I. Judolijn

De judo lijn is in het 1e jaar opgetuigd en loopt. Daisy runt de lessen nu alleen zonder stagiaire. De einddoelen voor dit schooljaar zijn: Examens in februari, School- en stadskampioenschappen in juni 2010.

II. Filosofielijn

De filosofielijn is eveneens ingezet en loopt. Twee docenten vanuit de stage van vorig jaar - Izaak en Leonie - geven nu les in groepen 7 en 8. Er is een nieuwe stagiaire (Carolien). Wouter Pols evaluaeert samen met Wim periodiek. Izaak heeft echter aangegeven dat hij in 2010 moet afstuderen. We zijn met een nieuwe docent bezig. Het einddoel voor dit schooljaar is: Meedoen aan de stedelijke/landelijke debattoernooien.

III. Kooklijn

- Ondanks alle problemen met de oplevering eten vanaf de derde week van oktober 2009 250 leerlingen 4x per week op twee locaties: Stek (150) en Speeltuin (100).
- Om de speeltuin te bedienen is er een bakfiets voor de catering aangesc haft die gefinancierd is door PriceWaterhouseCoopers.
- Kok Ari is er mee opgehouden. Kok Willem draait vanaf eind oktober mee. Er zijn een achttal stagiairs van Zadkine en twee nieuwe moeders aan de Stekkeuken en een viertal aan de Oleanderkeuken verbonden.
- Groep 6 heeft aangegeven te willen koken. Ralph is daarmee aan de slag gegaan en het liep fantastisch.
- Meneba levert nu maandelijks het meel en met Quaker Oats proberen we het in december rond te krijgen.
- Na een maand draaien op de Putsebocht is het gelukt de docenten vrij te stellen van begeleiding. Er wordt naar gestreefd om dit miden december in de Oleander te realiseren.
- De tafels zijn er nog niet maar na veel gesprekken komen ze nu volgende week. Eindelijk kunnen we dan met de sponsoring beginnen die 30.000 euro moet opleveren. Ik coördineer dit met Marvin en Meneba heeft toegezegd dit te faciliteren. Het ligt in de bedoeling jaarlijks 20 tafels à 1500 euro per tafel te regelen. Een bedrijf kan dan 5 mensen inschrijven. Deze krijgen een 5 gangen maaltijd, een lezing van mij, presentatie van Wim en twee boeken en een docu mee naar huis. Opbrengst: 30.000 euri. Daarmee kunnen de eetkosten gedekt worden.
- We gaan contact opneemen met het Zilveren Kruis xdie eetprojecten siubsidieert om de continuiteit na drie jaar te garanderen.

Het uitrollen van de eet/kooklijn is een enorme inspanning geweest en had zonder jullie niet gelukt. Josta en Miranda hebben het sinds kort daadkrachtig overgenomen waardoor op den duur alles strucrtureel beter gaat lopen. Door deze ondersteuning kan alles enorme sprong maken. Dank daarvoor.

IV. Infrastructurele invoeging van de ecolijn

Vorig jaar is er weinig met de tuinen gebeurd. Met name de Stokroostuin blijkt door de rommelige indruk en het niet nakomen van beloften bij de buurt moeilijk te liggen. De aanpak dient nu daadkrachtiger te zijn. Het gaat totaal - los van de productietuin - om 800 m2. Bij de uitrol van de ecolijn gaan we er van uit dat leerlingen bij de gehele ontwikkeling betrokken worden en uiteindelijk hun bevindingen in een gezamenlijk Wanitaproject vastleggen, verbinden en doorgeven. Vorig jaar hebben we ons op de energie gericht, nu wordt er op de onderlinge samenhang van groente, kruiden, bloemen en energie gefocust.

De tuinen krijgen ‘elementaire’ namen: water, lucht, vuur en aarde. De schooltuinen worden niet opgegeven, maar worden vergroot en tot productietuinen voor de keuken omgevormd. Groepen 7 worden daaraan verbonden. Groepen 6 en 8 worden over de buurttuinen verdeeld. Zij zijn al aan de slag gegaan met Bert en Gerrit die voortvarend te werk gaan. Er is een flinke subsidie binnengehaald (20.000) om de tuinen uit te rollen.

Ik ga me op de Stek tuin richten voor alternatieve energie opwekking: een windmolen, zonnecollectoren, biobakken en mosdaken. Dat moet zichtbaar worden voor de wijk en de energieopwekking moet geregistreerd kunnen worden. Eneco, het Ministerie voor Landbouw en Veeteelt en wethouder Lamers worden hiervoor benaderd. Er is al contact met het Wageningse Alterra dat met Groenprojecten in Rotterdam actief is.
Het allereerste belang voor nu is echter zichtbaarheid voor de buurt en focus voor de leerlingen. De kwalitatieve inhoud van de tuinen voegt zich naar deze doelstellingen. Voor de inbedding in de school zijn de volgende vragen leidend:

1) Hoe kunnen we de bovenbouw structureel op de ecolijn focussen?

- Groepen 7 gaat de productietuinen runnen, die aan de keuken worden gekoppeld.
- Groepen 6 en 8 van de Oleander nemen de Stokroos en Heide voor hun rekening
- Groepen 6 en 8 van de Putsebocht registreren de Stek en schooltuin

2) Hoe kunnen we de bovenbouw aan de midden- en onderbouw verbinden?

- De groepen leggen samen met de coördinator de tuin aan en registreren wat er opkomt, groeit of gebeurt in logboeken. De logboeken worden vervolgens op de schoolsite gezet die in de loop van november klaar is. Hassan is hier mee bezig.

3) Hoe kunnen we de onderlinge communicatie versterken?

- Deze verslagen kunnen aangevuld worden met foto’s en filmpjes die in afzonderlijke projecten kunnen worden uitgewerkt en in het afrondende Wanitaproject worden opgenomen.
- De bovenbouwgroepen kunnen de middenbouw en onderbouwgroepen informeren en begeleiden.

Groep Tuin Vorm coördinatie oplevering lessen
project    
6 Stokroos Lucht Kruidentuin Bert    
Putsebocht Aarde Bloemen Janine    
7 Productietuinen Groenten Gerrit    
8 Heide Water Ecosystemen Bert    
Stek Vuur Energietuin Henk    

Dit gaan we vanaf januari 2010 proberen te realiseren.
Kortom, we mogen tevreden zijn met wat we tot nu toe hebben bereikt. Het is en enorme klus voor iedereen. Ik ben me terdege bewust van het feit dat iedereen er telkens een schepje op moet doen maar ik hoop dat we elkaar kunnen blijven steunen. Soms is de druk iets te hoog en valt er wel eens een verkeerd woord. Als ik me daaraan schuldig heb gemaakt, vergeef me.

Henk Oosterling